مشاوره و منتورینگ

مشاوره و منتورینگ

خدمات مشاوره

استارتاپ یک کسب و کار نوپا و موقتی است که با استفاده از فناوری، روی ایده‌‌ای خلاقانه که قابلیت توسعهپذیری و تکرارپذیری داشته باشد کار میکند و هدف اصلی آن، درآمدزایی و کارآفرینی است. اداره و مدیریت یک شرکت نوپا نیازمند مهارت‌‌ها و دانش چگونگی اداره یک کسب و کار است. سازماندهی یک کسب و کار نوپا و پویا می‌‌تواند بسیار پیچیده باشد به طوری که تمام بخش‌‌های آن بصورت یکپارچه به منظور دستیابی به کارآیی و سودآوری پیش برود.

متأسفانه مشاهده شده است که گاهی ضعف در اطلاعات و یا انتخاب مسیر اشتباه، باعث وارد آمدن برخی زیان‌‌های سنگین و گاهاً غیرقابل جبران در مسیر حرکت استارتاپ‌‌ها می‌‌شود. بدین منظور مدیریت شتابدهنده باغ نوآوری  سعی بر این دارد که زیرساختی فراهم آورد که بسته به ترکیب موضوع فعالیت استارتاپ‌‌های مستقر در مجموعه، به طور دوره‌‌ای از مشاوران تخصصی جهت مشاوره عمومی و خصوصی کسب و کارها استفاده نماید.

مشاور فردی است که با داشتن تخصص در یک یا چند حوزه مختلف، می‌‌تواند بر حسب نیاز افراد و تیم‌‌ها به ایشان آموزش و آگاهی‌‌های لازم را عرضه کند. مطمئناً برای تیم‌‌های تازه‌‌کار و تازه وارد به عرصه‌‌های جدید کسب و کار، دانش‌‌های پایه‌‌ای وجود خواهد داشت که پیش یا در حین راه‌‌اندازی کسب و کار خود لازم است آنها را فرا گرفته تا بتوانند تصمیم‌‌گیری‌‌ها و تعیین اهداف خود را دقیق‌‌تر و درست‌‌تر انجام دهند. بدیهی است همکاری دوطرفه شتابدهنده باغ نوآوری-استارتاپ در این مورد می‌‌تواند در این مسیر راهگشا باشد.

شتابدهنده باغ نوآوری در زمینه راه‌‌اندازی و مدیریت شرکتداری به استارتاپ‌‌های مستقر خدمات مشاوره ای ارائه می‌‌دهد:

تدوین اهداف و استراتژی شرکت، ثبت و تغییرات شرکت، انجام مطالعات امکان‌‌سنجی، تدوین پروپوزال‌‌های صنعتی، تدوین طرح کسب و کار، تکالیف مالی قانونی، قراردادهای حقوقی، مجوزهای مورد نیاز شرکت، مهندسی انتخاب هسته بر اساس مأموریت شرکت، تبلیغات، بازاریابی و برندینگ، پیش‌‌بینی ریسک‌‌های کسب و کار، مدیریت ارتباط با مشتری، مالکیت معنوی و ثبت اختراع، مدیریت منابع انسانی کلیدی، آنالیز نقاط قوت و ضعف کسب و کار، برنامه‌‌ریزی و بودجه‌‌بندی پروژه‌‌ها، وظائف اداری حداقلی و

خدمات منتورینگ

منتورینگ (Mentoring) : یک رابطه حرفه‌ای است که طی آن، یک شخص باتجربه و آگاه (منتور) به فرد دیگری کمک می‌کند تا مهارت‌ها و دانش خود را در زمینه مشخصی ارتقاء دهد. به طور کلی، حوزه فعالیت‌های منتورها را در دو گروه می‌توان دسته‌بندی کرد؛ حوزه شغلی و حوزه روان‌شناختی. در حوزه شغلی، منتور تلاش میکند تا به عنوان یک مربی به فرد توصیه‌هایی داشته باشد و رشد و عملکرد حرفه‌ای او را بالا ببرد. در حوزه روان‌شناختی، منتور به عنوان یک الگو ایفای نقش می‌کند و به عنصر الهام‌بخش تبدیل می‌شود. این دو حوزه معمولاً همزمان اتفاق می‌افتند و به فرد این امکان را می‌دهند تا علاوه بر پیشرفت در حوزه شغلی، توازنی مناسب بین شغل و زندگی شخصی برقرار سازد.

دانش، توصیه و منابعی که منتور با فرد در میان می‌گذارد بستگی به اهداف رابطه منتورینگ دارد. ممکن است منتور اطلاعاتی را راجع به مسیر شغلی خود به فرد بدهد یا بیشتر به دنبال پشتیبانی کردن احساسی، دادن انگیزه و بازی کردن نقش یک الگو باشد. کمک به کشف ظرفیت‌های جدید در هر شغل، هدف‌گذاری صحیح و شناسایی منابع نیز می‌تواند در حوزه عملکرد منتور قرار بگیرد. نقش منتور با توجه به نیاز فرد تغییر می‌کند. بعضی از رابطه‌های منتورینگ بر اساس برنامه‌هایی ساختاریافته و منظم بنا شده‌اند که انتظارات و دستورالعمل‌های مشخصی دارند ولی بعضی دیگر، حالتی غیررسمی دارند.

طبق پژوهش های انجام شده کسانی که از وجود منتور بهره برده‌اند، احساس رضایت بیشتری نسبت به شغل خود دارند. علاوه‌ بر این، این افراد اغلب اوقات عملکرد بالاتری پیدا کرده‌اند و روند پیشرفت‌شان در شغل سریع‌تر است. شتابدهنده باغ نوآوری سعی بر این دارد که بصورت دوره‌‌ای از منتورهای شغلی و روان‌‌شناختی حرفه‌‌ای دعوت به عمل آورد تا استارتاپ‌‌ها از نزدیک با آنها ارتباط برقرار کنند و راندمان کاری خود را بالا ببرند.

قابل ذکر است هرچند بدون دریافت مشورت از این دو نقش مهم، احتمال اشتباه و شکست تیم‌‌ها به دلیل نداشتن اطلاعات کافی برای ایجاد یک تصمیم درست، بالا خواهد رفت، اما تیم‌‌ها باید به این نکته توجه کامل داشته باشند که پس از دریافت توصیه‌‌ها، پیشنهادها و نصایح مشاوران و منتورها، مسئولیت کامل تصمیم‌‌های گرفته شده، با خود اعضای تصمیم‌‌گیرنده در تیم خواهد بود و هرگز مسئولیتی متوجه منتور یا مشاور نیست؛ حتی اگر نکات ارائه شده اشتباه بوده باشد.

 

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • نویسنده
  • قسمت
  • زبان
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه